Nr. | Serviciu științific Sort descending | Descriere serviciu |
---|---|---|
1. | - Coordonarea cercetării științifice a cadrelor didactice din sistemul instituțiilor de învățământ general - Recenzarea lucrăril | Laboratorul științific CIDA este o entitate de cercetare ştiinţifică, în cadrul facultăţii, fără personalitate juridică proprie, care desfăşoară activitatea în sfera cercetărilor fundamentale şi aplicative interdisciplinare, în domeniul educației prin și pentru arte în vederea asigurării suportului ştiinţific necesar susţinerii strategiei instituţionale USARB. Obiectivul general al laboratorului CIDA - dezvoltarea unui program doctoral inovativ întemeiat pe o abordare interdisciplinară, mobilitate crescută intersectorială, transnațională prin promovarea și implementarea tehnologiilor educațional-artistice și dezvoltarea capacităţilor existente în domeniul ştiinţific, la nivelul catedrei, facultăţii, la nivelul USARB, al MECC, naţional şi internaţional, prin promovarea excelenţei profesionale în domeniile de competenţă aferente. Laboratorul științific CIDA realizează următoarele obiective specifice: a) realizarea cercetărilor fundamentale şi aplicative în domeniile de competenţă; b) formarea cadrelor didactice tinere, a studenţilor masteranzi şi a doctoranzilor pentru cercetarea ştiinţifică şi inovaţia în domeniile de competenţă ale laboratorului; c) diseminarea rezultatelor cercetărilor ştiinţifice derulate la nivel naţional şi internaţional, prin participarea la diferite foruri științifice, prin publicaţii în reviste naţionale şi internaţionale recunoscute, indexate ISI; d) stimularea climatului concurenţial şi a competitivităţii în activităţile de cercetare, dezvoltare şi inovare; e) consolidarea comunității artiștilor, cercetătorilor și cadrelor didactice pentru promovarea calității în educație și dezvoltarea durabilă a unei societăţi bazate pe cunoaştere. f) dezvoltarea unor cercetări interdisciplinare sintetice, conceptuale în teze doctorale și postdoctorale. |
2. | Cercetări pe domeniul cultural | Laboratorul științific CISC este o entitate de cercetare ştiinţifică, în cadrul facultăţii, fără personalitate juridică proprie, care desfăşoară activitatea în sfera cercetărilor fundamentale şi aplicative interdisciplinare, în domeniul cercetărilor culturale, în vederea asigurării suportului ştiinţific necesar susţinerii strategiei instituţionale USARB. Misiunea laboratorului este studierea, analiza şi generalizarea experienţei în domeniul cercetărilor culturale. 2.3. Laboratorul are următoarele atribuţii principale: a) efectuează studii, analize şi cercetări în domeniul culturii; b) elaborează strategii în vederea promovării valorilor culturale; c) efectuează studii de piaţă şi analize de cereri şi oferte specifice; d) identifică, evaluează şi prognozează necesitățile culturale; e) realizează şi editează publicaţii specifice, pe orice tip de suport; f) asigură, la cerere, asistenţă de specialitate în domeniul culturii; g) organizează simpozioane, colocvii şi alte manifestări ştiinţifice în domeniu; h) colaborează cu instituţii de specialitate din ţară şi din străinătate. Laboratorul îndeplineşte orice alte atribuţii potrivit legii. Laboratorul științific CISC realizează următoarele obiective specifice: a) realizarea cercetărilor fundamentale şi aplicative în domeniile de competenţă; b) formarea cadrelor didactice tinere, a studenţilor masteranzi şi a doctoranzilor pentru cercetarea ştiinţifică şi inovaţia în domeniile de competenţă a laboratorului; c) diseminarea rezultatelor cercetărilor ştiinţifice derulate la nivel naţional şi internaţional, prin participarea la diferite foruri științifice, prin publicaţii în reviste naţionale şi internaţionale recunoscute, indexate ISI; d) stimularea climatului concurenţial şi a competitivităţii în activităţile de cercetare, dezvoltare şi inovare; e) dezvoltarea unor cercetări interdisciplinare sintetice, conceptuale în teze doctorale și postdoctorale. Direcţiile de cercetare ale LISC vizează următoarele aspecte ale domeniului: - limba – formă a culturii; - limbaj, mentalităţi şi construcţie culturală; - studiul interdisciplinar al limbii; - abordarea interdisciplinară a unor probleme de patrimoniu cultural; - aspectul etnopsiholingvistic în studiul limbii; - limba şi identitatea culturală; - diferenţieri diafazice în arhitectonica limbii ș.a
|
3. | Laborator de Studii europene, sociologie aplicativă și politici regionale |
|
4. | Laborator intercatedral de studii filologice „Eugeniu Coşeriu” | Rolul LISFEC este de a crea un cadru organizatoric şi instituţional în care o echipa de lucru să găsească şi să aplice metode, tehnici şi proceduri de lucru care să optimizeze cercetarea şi predarea în domeniul lingvisticii; să promoveze un spirit de cercetare inovator, cu aplicabilitate imediată în mediul științific şi didactic zonal şi naţional. LISFEC reprezintă o entitate în sfera cercetărilor fundamentale şi aplicative interdisciplinare în domeniul filologic, în vederea asigurării suportului ştiinţific necesar susţinerii strategiei instituţionale a USARB. S Laboratorul are următoarele atribuţii principale: a) promovarea şi optimizarea spiritului de cercetare inovator în domeniul filologiei, cu aplicabilitate imediată în mediul ştiinţific şi didactic, zonal şi naţional; b) inițierea unor acțiuni pentru implementarea şi eficientizarea unor direcţii noi de documentare şi cercetare în plan didactic şi ştiinţific; c) formarea tinerilor cercetători prin constituirea de cercuri și organizarea de colocvii studenţeşti în domeniul filologiei teoretice şi funcţionale; d) dezvoltarea investigațiilor lingvistice şi literare româneşti, teoretice şi aplicate, prin stimularea cercetării performante a cadrelor didactice universitare, a masteranzilor şi doctoranzilor, precum şi diseminarea cercetării prin aplicaţii; e) iniţierea şi încurajarea de proiecte interdisciplinare, în colaborare cu instituţii publice şi private din ţară şi străinătate; f) publicarea rezultatelor cercetării on-line şi/sau în reviste de specialitate, în şi/sau prin colaborare(a) cu centre de cercetare similare din ţară şi străinătate; g) organizarea de manifestări ştiinţifice în domeniu; h) întreținerea și valorificarea relațiilor cu instituţii de specialitate din ţară şi din străinătate. Laboratorul îndeplineşte orice alte activităţi care servesc cercetării filologice. D Direcţiile de cercetare ale LISFEC vizează următoarele aspecte ale domeniului: – unitatea în diversitate a lingvisticii actuale; – creativitate şi tehnică lingvistică; – sistem, normă şi tip; – inovaţiile în limbă; – realitățile limbajului; – limbajul – bază și formă a culturii; – limbaj, mentalităţi şi construcţie culturală; – studiul interdisciplinar al limbii; – abordarea interdisciplinară a unor probleme de patrimoniu cultural; – aspectul etnopsiholingvistic în studiul limbii;
|
5. | Laborator științific de cercetare și profesionalizare | LŞCP este fondat pentru a contribui la soluţionarea problemelor fundamentale şi aplicative în domeniul economiei; implementarea rezultatelor cercetărilor în diverse ramuri a economiei naţionale; diseminarea activă a rezultatelor ştiinţifice în domeniile de cercetare cadrelor didactice, studenţilor, specialiştilor din întreprinderi, instituţii şi publicului larg inclusiv prin sursele mass media; asigurarea transmiterii experienţei inovative; colaborarea cu universităţi, alte instituţii şi întreprinderi, institute de cercetări şi proiectări, firme şi asociaţii din republică şi din străinătate. LŞCP soluţionează următoarele probleme: participă la pregătirea licenţiaţilor, masteranzilor şi doctoranzilor, contribuie la efectuarea cercetărilor, inclusive, în aria tematicii înaintate de întreprinderi; elaborează şi publică lucrări ştiinţifice (monografii, manuale, brevete etc.); organizează colaborări cu instituţiile superioare din invăţământul naţional şi de peste hotarele Republicii Moldova, cu centrele ştiinţifice din domeniul cercetării şi educaţiei; execută cercetări ştiinţifice la comanda asociaţiilor, firmelor, întreprinderilor şi IMM-urilor din republică şi din străinătate; implementează modele, metode şi tehnologii noi de investigaţie, efectuează experimente de laborator şi de teren; cercetează aspectele de profesionalizare a studenţilor şi elaborează modele de îmbunătăţire a acesteia; informează despre activitatea sa şi rezultatele obţinute prin intermediul publicaţiilor în reviste de profil, în culegeri de materiale ale conferinţelor ştiinţifice, prin rapoarte orale la conferinţe şi forumuri, prin mass media; acordă servicii contra plată în conformitate cu legislaţia în vigoare. |
6. | Laborator științific de Chimie fizică și ecologică |
|
7. | Laboratorul de cercetări ştiinţifico-metodice în economie | Laboratorul prestează servicii și consultații de management, marketing, contabilitate, atât studenților, masteranzilor, doctoranzilor, cât și antreprenorilor ce au nevoie de ajutor în domeniu. Printre alte categorii de servicii se enumeră:
|
8. | Modificarea proprietăților suprafețelor materialelor conductibile cu aplicarea descărcărilor electrice în impuls | Serviciul asigură soluționarea următoarele probleme:
|
9. | Realizarea cercetărilor în domeniul dreptului | Elaborarea de metodologii de cercetarea-implementare în domeniul dreptului. Colectarea, acumularea și difuzarea rezultatelor activității științifice în scopul familiarizării practicienilor, profesorilor și studenților cu realizările științifice și practica internațională în domeniul dreptului comparat. Elaborarea și publicarea lucrărilor științifice in domeniul dreptului. Organizarea manifestărilor științifice. |
10. | Reconceptualizarea paradigmei educaționale în sistemul învățământului artistic în contextul cerințelor moderne | Obiectivele-cheie ale laboratorului rezidă în următoarele: - fundamentarea strategiilor problematicii abordate prin re-dimensionarea conceptelor de referință a domeniului praxiologic inovațional și elaborarea modelului de funcționare calitativă a procesului formativ-artistic; - argumentarea prin pași experimentali concreți a oportunității și pertinenței de aplicare pe scară largă a praxiologiei formativ-inovaționale în domeniul instruirii și educației artistice; - documentarea potențialului profesional și randamentul de intervenție psihopedagogică a cadrelor didactice; - testarea și formarea competențelor artistice ale elevilor/studenților învățământului cu profil muzică/arte pe întreaga perioadă a praxiogramei experimentale; - identificarea factorilor frenatori și căilor de facilitare prin posibilile intervenții praxiologice eficiente în procesul instructiv – educativ artistic preuniversitar/universitar; |
11. | Repozitoriul Instituţional Open Research Archive (ORA) USARB -suport informațional și acces deschis la rezultatele cercetărilor | Informația a revoluţionat modul de gîndire, a adus modificări majore în însăşi esenţa şi existenţa societăţii, a modificat şi structurat toate legăturile în societate şi în timp. Informaţiile adunate în diverse forme şi stocate pe diferite medii sau suporturi constituie patrimoniul mondial universal al umanităţii. Menirea universităţilor este de a crea condiţii şi a oferi cunoaştere, precum şi de a genera cunoştinţe noi prin cercetarea ştiinţifică. Nu numai resursele tipărite dar şi cele digitale trebuie să fie păstrate şi oferite pentru acces. În condiţiile situaţiei create de pandemia de COVID 19, resursele informaţionale digitale constituie una din principalele componente ale instruirii la distanță. Arhiva Instituțională condiționează promovarea imaginii USARB, asigură creşterea vizibilităţii pe Internet prin prezentarea producţiei ştiinţifice proprii în reţeaua globală. Publicaţiile universitarilor bălţeni vor avea o vizibilitate crescută, un impact şi prestigiu mai mare în comunitatea ştiinţifică, iar instruirea la Distanță este realizată în cea mai mare parte cu ajutorul tehnologiei informației și nu în ultimul rând a RI ORA – USARB. Investigaţiile realizate prin chestionarea utilizatorilor au demostrat că majoritatea benificiarilor consideră RI ORA USARB ca fiind o sursă suplimentară de informaţii pentru cursuri, un mediu principal de instruire şi cercetare, o condiţie principală de formare pentru viitoarea profesie. Benificiile RI ORA USARB sunt remarcate prin faptul unei căutri mai simple şi mai rapide de documente ştiinţifice, economie de timp, diseminarea mai rapidă a rezultatelor către un public mai larg, Acces Deschis la reviste. Motivele pentru care autorii, cadrele didactice ar putea alege publicarea în regim Acces Deschis, publicând în Repozitoriul Instituţional ORA USARB sunt evocate de percepţia că articolele pot fi accesate de un număr mai mare de utilizatori; creşterea vizibilităţii autorilor şi ca urmare posibilitatea unui număr mai mare de citări; depozitarea centralizată pe termen lung a lucrărilor cu text integral în format electronic; crearea uniu sistem viabil şi accesibil de evidenţă şi de control a numărului de publicaţii pe Facultăţi, catedre şi a angajaţilor în parte.
|
12. | Sondarea ionosferei | Elaborarea bazei de date ce include parametrii proceselor dinamice în ionosferă cauzate de fenomene naturale și artificiale. Elaborarea prognozei propagării undelor radio prin canale ionosferice. Elaborarea și deservirea sistemelor de sondare ale ionosferei. |
13. | Studierea, analiza și generalizarea experienței educaționale în vederea utilizării tehnologiilor educaționale inovaționale în fo |
|